Usein kysyttyä

Usein kysyttyjä kysymyksiä Steinerkoulusta

Sopiiko steinerkoulu meidän lapselle?

Steinerkoulu sopii yhtälailla ihan kaikille.

Annetaanko steinerkoulussa vapaakasvatusta?

Vapaus kasvatuspäämääränä tarkoittaa, että lapsi kasvaa ajattelevaksi, huomioivaksi ja luovaksi ihmiseksi. Vapaus ei ole ensisijainen opetusmetodi, vaan päämäärä. Lapset tarvitsevat turvalliset rajat.

Täytyykö olla taiteellinen?

Steinerkoulu painottaa ihmisen tunne-elämää, vuorovaikutustaitoja ja toiminnallisuutta, jossa taide on vain yksi monista opetuksen metodeista. Taiteellista taustaa tai osaamista ei tarvita lainkaan.

Onko steinerkoulu uskonnollinen?

Steinerkoulu on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton. Uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetus järjestetään kuten muissakin kouluissa.

Vaatiiko vanhemmilta paljon osallistumista?

Yhteisö on tiivis ja erityisesti ensimmäisinä vuosina luokkien vanhempainiltoja on usein. Nämä tietysti ovat vapaaehtoisia, mutta erittäin pidettyjä tapaamisia. Koulun perinteisiin kuuluu vuosittain hienoja tapahtumia, joihin myös halukkaat vanhemmat voivat osallistuvat. Mikkelinpäivän markkinat on koulun yhteinen juhla, jossa samalla tehdään varainhankintaa yhteisesti koululle, esimerkiksi leipomalla jotakin herkkuja.

Onko steinerkoulu eliittikoulu?

Muodollisesti steinerkoulut toimivat Suomessa yksityiskouluina. Suomessa termi ”yksityiskoulu” on huono, koska maailmalla yksityiskoulut ovat usein niin sanottuja eliittikouluja. Siksi käytämme mieluummin termiä ”yksityisen opetuksenjärjestäjän ylläpitämä koulu”. Steinerkoulu ei ole eliittikoulu, vaan koulu niille lapsille, joiden vanhemmat haluavat lapselleen steinerpedagogista kasvatusta. Oppilaat otetaan kouluun ilmoittautumisikäjärjestyksessä, eikä kenenkään koulunkäynti ole varallisuudesta kiinni. Yksityiskouluja steinerkoulut ovat muun muassa siksi, että ne voisivat toimia mahdollisimman paljon omista lähtökohdistaan.

Onko steinerkoulu kallista?

Koulumme on maksutonta oppilaille. Myös koulukuljetus on ilmainen julkisella liikenteellä, kun matka ylittää 3 km. Koulua ylläpitää vanhempien muodostama yhdistys ja jäsenille yhdistyksen jäsenmaksu on 10 € vuodessa. Vanhempien on mahdollista maksaa vapaaehtoista kannatusmaksua, jolla tuetaan esim. kouluruokailun luomu- ja lähituotteiden hankintaa. Kannatusmaksun suuruus on 38€/perhe/kuukausi.